Hoeveel gynes in buisje L. niger?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Hoeveel gynes in buisje L. niger?

Bericht door Ben »

L. niger werksters staan maar 1 koningin toe, maar het is toch gebruikelijk om er na de bruidsvluchten 2 per buisje te houden, totdat de eerste nanciti uitkomt en één gyne zal doden.
Mijn vraag is: heeft het nut/is het mogelijk om veel meer gynes in één buisje te zetten, zodat er veel meer eitjes komen, en je kolonie een snellere start maakt? Of werkt dit niet zo?
Ik ben benieuwd, en als het mogelijk is, lijkt het me leuk om dit bij één kolonie te proberen :)
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Hoeveel gynes in buisje L. niger?

Bericht door mn »

Het is mogelijk. Maar zelf vind ik het niet goed, je geeft zo veel gynes geen kans op een toekomst. Moest je er nu 20 samen zetten en die bij de eerste werksters splitsen zou het niet erg zijn. Zo kun je één gyne overhouden met heel veel broed en 19gynes die dan later een kans hebben op slagen. Een lasius niger gyne zou zeker 2 tot 3 keer een kolonie kunnen stichten op haar reserves. ( Ik spreek uit ervaring. )
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoeveel gynes in buisje L. niger?

Bericht door Mika »

mn schreef:Het is mogelijk. Maar zelf vind ik het niet goed, je geeft zo veel gynes geen kans op een toekomst. Moest je er nu 20 samen zetten en die bij de eerste werksters splitsen zou het niet erg zijn. Zo kun je één gyne overhouden met heel veel broed en 19gynes die dan later een kans hebben op slagen. Een lasius niger gyne zou zeker 2 tot 3 keer een kolonie kunnen stichten op haar reserves. ( Ik spreek uit ervaring. )
Sowieso hebben heel veel gynes gewoon geen goede toekomst: meer dan 90% sterft op de dag van de bruidsvlucht.

Ons advies is anders: je kan dat altijd doen om een kolonie met meer werksters te bekomen, maar je moet oppassen dat in de gevechten tussen koninginnen onderling en tussen werksters en koninginnen niet alle koninginnen gedood of verwond worden: als de gevechten op de top gedreven worden, hetgeen gebeurt in een buisje omdat er daar niemand kan vluchten met broed, is dat vaak de uitkomst.

Een bijkomend nadeel is dat je niet weet of de overlevende gyne zich wel voldoende bewezen heeft: was zij wel de beste overlevende. Met toeval zou je van 20 gynes enkel de onbevruchte kunnen overhouden... De echte test van die gyne volgt dan pas in de tweede generatie.

Post scriptum: ten andere is het zeker niet mogelijk dat een gyne verschillende keren vanuit haar originele reserves een kolonie kan stichten.

* Een groot deel van de reserves bestaat uit spierweefsel, dat nooit meer terug opgebouwd kan worden als het verteerd is geweest door het lichaam van de gyne.

* Ten tweede zal een gyne de kans op overleven maximaliseren door zoveel mogelijk kleine werkstertjes te produceren: het droge gewicht van deze werksters kan samen tot 60% van het initiële droge gewicht van de gyne uitmaken!!! Het is dus onmogelijk dat een gyne die truuk 2 keer uithaalt.

*Bij de koloniestichting is heel goed te observeren hoe sterk de gynes vermageren: zeker naar het einde toe zijn vele gynes aan het einde van hun reserves; afhankelijk van de soort slaagt 10-50% van de gynes er niet in op tijd werksters te genereren!

Bij de situatie die je voorstelt (20 gynes tesamen) is deze verdeling anders: vele gynes zullen zich niet volledig inzetten, en veel van hun reserves behouden. Als je wilt groeperen, liefst in groepjes van 4 of 5.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Hoeveel gynes in buisje L. niger?

Bericht door mn »

Mika schreef: Bij de situatie die je voorstelt (20 gynes tesamen) is deze verdeling anders: vele gynes zullen zich niet volledig inzetten, en veel van hun reserves behouden. Als je wilt groeperen, liefst in groepjes van 4 of 5.

Dit is denk ik dan bij mij gebeurd, want anders zou ik nooit drie keer poppen hebben gehad.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Hoeveel gynes in buisje L. niger?

Bericht door Ben »

Bedankt voor de verhelderende antwoorden, mn en Mika! :)

Ik ben er nog niet uit wat ik zal doen, in ieder geval enkele buisjes met weinig gynes, en misschien probeer ik dit nog uit.
De nadelen zijn als ik het goed heb dus deze:

* Minder gynes hebben kans op een toekomst.
Vergeef me, maar dit vind ik niet echt een probleem. Zoals Mika zegt is er in het wild ook erg weinig kans van slagen. Verder hebben miertjes naar mijn mening zo'n kleine belevingswereld dat ik geen medelijden heb met een gyne die zonder kolonie zal sterven.
*Een onbevruchte gyne overhouden na splitsing/selectie van de eerste nanciti
Een risico dat je loopt, gewoon geluk hebben lijkt me.
*Werksters die gedood worden in de gevechten.
Dit zou natuurlijk erg zonde zijn, had ik nog niet aan gedacht. Een reden om (zoals jullie zeggen) na de eerste eileg of de ontwikkeling tot de eerste poppen gewoon zelf al veel gynes buiten te zetten.

Verder: De mierenhobby draait om geduld, en juist het mooie van een kolonie te zien opgroeien lijkt mij de gedachte dat deze voorkomt uit één koningin.
Mika schreef:liefst in groepjes van 4 of 5.
Hiermee bedoel je dat dit volgens jouw geschikte aantallen zijn per reageerbuisje bij het starten van een nieuwe kolonie?


Bedankt tot zover, graag zou ik nog meer meningen horen. :)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoeveel gynes in buisje L. niger?

Bericht door Mika »

Als je ze in een groep zet, liefst in dergelijke aantallen, en niet met 20, 50 of 500 tesamen (inderdaad 500!!).
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Hoeveel gynes in buisje L. niger?

Bericht door mn »

Zoals Mika zegt ik heb inderdaad eens een doosje gezien met een 500 gynes en meer in, dit zijn er dan 499 die geen toekomst hebben. Waarvan er een deel wel een toekomst zou hebben gehad. Steek je er nu 5 in een buisje is dit niet zo erg. Je kan ook gewoon een aantal koninginnen verzamelen en deze elks apart in een buisje steken. De koninginnen kun je dan later gewoon poppen geven die je buiten hebt gevangen. Zo krijg je ook veel werkstertjes.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Hoeveel gynes in buisje L. niger?

Bericht door hollyghost »

nog een vraag die hier mee te maken heeft, kun je in een kolonie dat al 2de generatie werksters heeft een nieuwe gyne toevoegen om wat extra broed te krijgen of zal de koningin gedood worden nog voor ze eitjes kan leggen?
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Hoeveel gynes in buisje L. niger?

Bericht door mn »

De koningin zal gedood worden. Wat je wel kan doen is die gyne eitjes laten leggen en dan die eitjes aan je kolonie geven.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Hoeveel gynes in buisje L. niger?

Bericht door Tim »

Ik snap niet waarom mensen niet gewoon met 1 gyne een kolonie starten, waarom moet het zo nodig geboost worden of met tig gynes starten? Mieren houden is nu eenmaal veel geduld hebben, en dat begint al bij de koloniestichting.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Hoeveel gynes in buisje L. niger?

Bericht door Shadowsong »

Tim schreef:Ik snap niet waarom mensen niet gewoon met 1 gyne een kolonie starten, waarom moet het zo nodig geboost worden of met tig gynes starten? Mieren houden is nu eenmaal veel geduld hebben, en dat begint al bij de koloniestichting.
Volledig mee akkoord.

Als je dan toch de vreselijke drang hebt om te boosten, doe het dan met larven en poppen van uit een wilde kolonie. Het is niet omdat je mega veel Lasius Niger gynes kan vangen, dat je ze ook moet vangen. Het is volledig nutteloos, tenzij je ze aan verzendkosten verder verdeelt aan liefhebbers.

Neem wat je nodig hebt en niet meer.
Plaats reactie