Lasius niger waneer in ytong-nest?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
benny18
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 augustus 2009
Locatie: wevik (west-vlaanderen) (belgie)
Gender:
Leeftijd: 33

Lasius niger waneer in ytong-nest?

Bericht door benny18 »

Ik heb een klein vraagje vanaf hoeveel werksters kunnen ze in een ytongnestje gedaan worden? Ik vind dat mooier in een nest dan in een buisje. Kolonie (a) heeft nu ongeveer 18werksters en een hoop broed. En kolonie (b) heeft ongeveer 14werksters en een hoop broed maar minder broed dan a
en kolonie c is nog maar aan het starten dat laat ik nog zo tot ze ook voldoende werksters hebben

PS: zou dan wel beginnen met een klein nestje

groetten benny
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius niger waneer in ytong-nest?

Bericht door jeffrey432 »

Iets in de 60 werksters (hoef je niet te tellen, gewoon schatten). En dat kan je beter na de winterslaap doen.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger waneer in ytong-nest?

Bericht door mn »

Ze kunnen er nu al in, zorg voor een buitenwereld die dicht bij het nest staat zodat ze alles goed vinden.
Maar je kunt beter wachten tot na de winter. ( zoals Jeffrey432 zegt. )
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
benny18
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 augustus 2009
Locatie: wevik (west-vlaanderen) (belgie)
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Lasius niger waneer in ytong-nest?

Bericht door benny18 »

Dus gewoon na de winter. Ik heb dan nog een heele winter om nestjes te maaken.
En op hoeveel °C moeten ze staan om te overwinteren?
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius niger waneer in ytong-nest?

Bericht door jeffrey432 »

Minimaal 5, maximaal 10 - 15, volgens mij.
2x Lasius Niger
benny18
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 augustus 2009
Locatie: wevik (west-vlaanderen) (belgie)
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Lasius niger waneer in ytong-nest?

Bericht door benny18 »

Ok ik stop ze dan in een onverwarmde kelder. Het vriest daar niet, maar het is daar ook niet zo warm.
Bedankt voor de info en de snelle antwoorden.
Gebruikersavatar
zaphero
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 31 maart 2009
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger waneer in ytong-nest?

Bericht door zaphero »

Mijn mieren hebben het overleefd met -5 graden. :shock:
Cool hè? 8-)
zaphero
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius niger waneer in ytong-nest?

Bericht door jeffrey432 »

Was het ook -5 in het nest dan?
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius niger waneer in ytong-nest?

Bericht door Mika »

Verhuizen naar een ytong mag altijd, als ze daar maar niet veel te groot zitten, en voor de rest is een Ytong moeilijker te regelen qua vochtigheid dan een buisje. Ze zitten dus gemakkelijker in dat buisje.

Een winterslaap is een winterslaap, zo dicht mogelijk tegen het vriespunt, maar liefst er niet onder.

Omdat mieren bestaan uit vocht, met veel opgeloste stoffen, zullen ze een vriespunstdaling hebben: het water in mieren zal niet bij 0°C ijskristallen maken, maar lager pas. (En anders hoor ik het wel van Phantom!) Echter: don't push your luck, van zodra er ijskristallen gevormd worden, is er celschade, en gaan er mieren dood; 10-15 graden noem ik geen winterslaap, dat zijn dan heel zachte winters!! Mieren worden in februari stilaan weer actief als 5-10°C bereikt wordt.
DUCKDUCKGO!
benny18
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 augustus 2009
Locatie: wevik (west-vlaanderen) (belgie)
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Lasius niger waneer in ytong-nest?

Bericht door benny18 »

Dus gewoon in de ijskast is beter. Daar is de temperatuur constant rond de 4/5graden.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Lasius niger waneer in ytong-nest?

Bericht door Phantom »

Mika schreef:Omdat mieren bestaan uit vocht, met veel opgeloste stoffen, zullen ze een vriespunstdaling hebben: het water in mieren zal niet bij 0°C ijskristallen maken, maar lager pas. (En anders hoor ik het wel van Phantom!) Echter: don't push your luck, van zodra er ijskristallen gevormd worden, is er celschade, en gaan er mieren dood; 10-15 graden noem ik geen winterslaap, dat zijn dan heel zachte winters!! Mieren worden in februari stilaan weer actief als 5-10°C bereikt wordt.
(Ik voel me vereerd :D )
Je hebt volledig gelijk, water met wat keukenzout (natriumchloride) kan een vloeistof opleveren die zelfs tot -43°C niet bevriezen wil! Maar dan hebben we het natuurlijk over percentages die hopelijk niet in mieren voorkomen. Ik heb overigens geen idee of dit mechanisme in organismen ook echt daadwerkelijk nut heeft.
Misschien dat bij bevriezing enkele mieren overleven, maar de celschade door bovengenoemde ijskristallen is enorm; alsof er tientallen dolken (ijskristallen) door een skippybal (cel) gestoken zijn. Lokale bevriezing van onze eigen huid geeft dan ook de welbekende blaren die ook ontstaan wanneer er blootstelling aan grote hitte is geweest.

Ik zou dieren gewoon absoluut niet onder de 0°C houden. Want zoals Mika het beter verwoordde: Het is een kwestie van geluk of je mieren het dan overleven.
Plaats reactie