Lasius umbratus (Shadowsong)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Lasius umbratus (Shadowsong)

Bericht door Shadowsong »

Mijn eerste Lasius umbratus kolonie - blog reworked

Ma 01 Sep 2008, 12:55

Een nieuwe startende kolonie,
enkele dagen terug heb ik een gyne gevonden waarvan ik dacht dat het Lasius umbratus was.
Ik heb haar een mega hoop Lasius niger poppen gegeven, met een 10 tal grijsjes.
Aangezien ze nu allemaal leuk samen in het ytong kamertje zitten denk ik dat het veilig
is om aan te nemen dat het wel degelijk Lasius umbratus is. :D
Alleen zijn er zoveel poppen dat er zelfs nog een paar in de buitenwereld zijn blijven liggen ..
Nuja, ze zal in ieder geval genoeg werksters hebben tot haar dienst.
Nog geen broed,
iemand een idee hoe lang het duurt bij deze soort? bij Lasius fuliginosus heeft het toch wel
een kleine maand geduurd, maar deze had ik in het begin amper poppen kunnen aanbieden,
als er eenmaal veel poppen en een goed aantal werksters waren is deze begonnen met eitjes leggen.

Zo 14 Sep 2008, 11:42
Deze heeft nu ook al een mooi aantal werksters, maar ook nog steeds veel poppen.
Er zijn ook al eitjes, en de gyne is een beetje fysogastrisch, maar nog
helemaal niet hard.

Wo 17 Sep 2008, 22:49
Afbeelding
Een foto van hun mini-ytong, buitenwereld + nest van boven gezien.
Bijna alle poppen liggen sinds kort in de buitenwereld, opgestapelt tegen de zijkant, waar de meeste warmte is.
Lasius fuliginosus heeft een soortgelijk nest. Vroeger werden de poppen allemaal in het nest zelf gehouden, toen het nog
warmer buiten was. Hetzelfde geld voor Lasius fuliginosus.


Afbeelding
Het nestje van dichtbij, de gyne en broed verstopt onder de werksters.
Er zijn nog evenveel poppen als werksters, de meeste liggen in de buitenwereld.

Za 09 Mei 2009, 14:55
Lasius umbratus zit ook misschien te vochtig? Beiden zitten in een misschien te vochtige setup, ik weet het niet,
ze doen het alle 2 wel ok, er is veel broed, maar ze starten niet echt snel, is dit normaal?
Beide kolonies hebben meer dan genoeg Lasius niger werksters en de gynes doen het goed.
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Lasius umbratus (Shadowsong)

Bericht door Shadowsong »

Net zoals bij men andere soortgelijke setup heb ik wat aangepast:
- vochtigheid geoptimaliseerd
- vuil opgeruimd
- toegang tot warmte matje
- fruit vliegjes in de buitenwereld losgelaten

En eigenlijk is het resultaat hetzelfde als bij de andere kolonie,
namelijk dat er ineens een PAK broed bij is gekomen en dat de kolonie lijkt op gang te komen.
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Lasius umbratus (Shadowsong)

Bericht door Shadowsong »

Bespreking van deze kolonie.
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Lasius umbratus (Shadowsong)

Bericht door Shadowsong »

Hier hetzelfde als bij m'n Lasius fuliginosus, zelfde setup, zelfde minder dan goede resultaat. Ze doen het wel lichtelijk beter dan Lasius fuliginusos, maar toch... Ook hier is het broed terug afgenomen, maar ze hebben nog wel heel veel werksters.

Een nieuwe setup lijkt me naar behoren, de mini y-tong setup is naar mijn zin verre van effectief.

Bespreking van deze kolonie.
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Lasius umbratus (Shadowsong)

Bericht door Shadowsong »

Gisteren ben ik dus begonnen met de "verhuis" van deze kolonie en heb ik ze eveneens geboost met nieuw Lasius niger broed,
vooral poppen.

Een verhuis via buisje naar een nieuw nest was geen optie, de huidige y-tong is daar te slecht voor ontworpen
en ze komen zo al niet buiten. Dus heb ik ze in een bak gezet, met water, het glas er af gehaald, en een verduistert
proef buisje op de y-tong gelegd. Na de rust was weergekeerd zijn ze rustig verhuisd naar het proef buisje,
waarna ik ze het extra broed heb aangeboden, dat snel mee naar binnen werd gedragen.
De gyne heeft een hoopje van haar eigen broed, dat hopelijk nu wat beter gaat ontwikkelen.
Zowel de gyne als de werksters zijn in ieder geval nu zeer actief, en een dag later lijkt de kolonie echt "wakker" geworden.
Hiervoor zaten ze maar wat te niksen in hun holletje en het broed deed helemaal niets.

De Lasius niger lopen trouwens overal langs het water, maar vallen er nooit in, tot hiertoe :roll:
Het is dan ook maar voorlopig tot de verhuis compleet is. De gyne zelf denkt trouwens dat ze een duikboot is ...
die liep op een gegeven moment gewoon het water IN en liep dan enkele minuten onder water rond ... echt waar,
totaal gestoord :shock: . Daarna liep ze doodleuk terug er uit, zat even zichzelf schoon te maken en ging daarna
gelukkig na enige tijd richting proef buisje (waar ze nu trouwens in zit, lol ... ).

Bespreking van deze kolonie.
Plaats reactie