Help, mijn mier is verdronken!

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Help, mijn mier is verdronken!

Bericht door Tim »

Help, mijn mier is verdronken!
Een aantal maanden geleden ben ik begonnen met het houden van mieren. Bij mijn Lasius niger is het nu al meermalen voorgekomen dat er een mier in de honing of honingdauwsurrogaat ‘verdronken’ was. Ik heb succes gehad deze mieren te redden, en wil hier graag beschrijven hoe ik dat gedaan heb.

Een mier kan lange tijd zonder adem
Als een mier vast komt te zitten in een vloeistof, kan ze in een soort coma raken. Zo kan ze lang overleven. Als je een grote kolonie mieren hebt, gebeurt het dat de vloeistof opgedronken wordt, en kan de ‘verdronken’ mier gewoon weer ontwaken en verder met haar taken. Bij kleine kolonies gebeurt dit niet, en is het een groter verlies als er een mier verdrinkt.
Als je een mier in je honing, honingdauwsurrogaat of suikerwater aantreft, en ze ligt er een dag of minder in, dan leeft ze nog! Je kunt dan een reddingspoging ondernemen.

De reddingspoging
De mier uit de vloeistof halen is vaak niet voldoende. Gedurende de tijd dat de mier er in lag is suiker gekristalliseerd op haar. Als ze verder opdroogt plakken de pootjes en antenna aan haar lichaam vast, en zal ze sterven. Daarom is de eerste stap is om de mier schoon te maken. De stap erna is om de mier in een vochtige omgeving weer tot leven te laten komen.

Mier schoonmaken
Een mier is erg fragiel, met gereedschap te werk gaan is dan ook erg lastig. Ik gebruik twee wijzen om de mier schoon te maken, beiden hebben voor mij gewerkt. Als de vloeistof waar de mier in ligt nog erg vloeibaar is, kan je haar met een puntje van een mes of pincet uit de vloeistof vissen en de ‘druppelmethode’ toepassen om haar schoon te maken. Als de vloeistof stroperig is, is er een grote kans dat je de mier beschadigd als je haar zo uit de vloeistof wilt halen. Daarom gebruik ik daarvoor de ‘oplosmethode’.

De druppelmethode: de mier uit de vloeistof halen op een watje leggen, en druppel voor druppel schoon water op haar druppelen. Elke druppel neemt een beetje van de suikerkristallen op. Ik neem zelf een pipet vol water, en druppel die heel rustig leeg op de mier. Als de mier heel erg versuikerd is, herhalen.

De oplosmethode: de container voor de vloeistof (pillenstrip, lenzenbakje, etc.) met de mier erin in een bakje water leggen. Voorzichtig roeren met de container door het water, net zo lang tot de mier los komt en dus los komt te zweven in het water. Haal dan de container uit het bakje water, en roer rustig een tijdje door het water met de mier er nog in. De suikerkristallen die aan de mier vastzitten, lossen dan op in het water.

Mier laten opdrogen
Als je de mier gewoon laat opdrogen, bestaat een grote kans dat ze alsnog vast geplakt blijft. Daarom laat ik de mier altijd ontwaken op een vochtig watje. Ik gebruik hiervoor altijd een watje dat mijn vriendin gebruikt voor het verwijderen van haar make-up. Dat is zo’n rond compact watje.
Het watje leg ik in een klein bakje, en vervolgens leg ik de mier in het midden van het watje. Ik maak het watje flink vochtig (maar niet zo nat dat de mier alsnog in het water ligt!). Vervolgens is het rustig afwachten tot de mier het weer gaat doen. Vaak gaat daar wel een tijdje overheen, dus ik zou er niet bij blijven om te kijken :)

Afsluitend
Hopelijk heb je wat aan deze beschrijving, voor mij heeft het toch aardig wat miertjes gered! En op mijn kleine kolonie Lasius niger (ik had een drenkeling toen de kolonie maar 4 werksters telde) heeft het zeker gescheeld. Als je honderden mieren in je kolonie hebt is dit misschien niet zo interessant.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Help, mijn mier is verdronken!

Bericht door Ben »

Inderdaad, ik doe meestal ook zoiets, maar minder zorgvuldig dan jij.
Mocht mijn simpele methode van de mier eruit halen, besprenkelen met wat druppels water en hij doet het weer niet gelijk werken (tot nu toe wel :P), is dit zeker heel handig.
Waarschijnlijk lagen mijn miertjes er nog maar pas in.
Erg grappig hoe ze daar voor dood in het suikerwater ligt, en gewoon weer "tot leven komt" :)
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Help, mijn mier is verdronken!

Bericht door mn »

Erg mooi verteld.

@ Mod's, ik vind dat dit een sticky mag worden.

Even ter aanvulling, dit helpt niet bij Messor barbarus, en de mier kan 24 uur in die coma blijven.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Help, mijn mier is verdronken!

Bericht door Floris »

mn schreef:Even ter aanvulling, dit helpt niet bij Messor barbarus, en de mier kan 24 uur in die coma blijven.
Interessant. Hoe ben je hier achter gekomen?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Help, mijn mier is verdronken!

Bericht door mn »

Floris schreef:
mn schreef:Even ter aanvulling, dit helpt niet bij Messor barbarus, en de mier kan 24 uur in die coma blijven.
Interessant. Hoe ben je hier achter gekomen?
Dat vind ik nooit terug, Mika heeft dit eens op het forum gezet. En dat Messor barbarus al in een druppel verdrinkt was wel al eerder bekend.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Help, mijn mier is verdronken!

Bericht door Tim »

Ik heb ook duidelijk bij Cataglyphis velox kunnen waarnemen dat tijdens het drinken ze het liefst op de vloeistof staan om uit het midden van de vloeistof te drinken. Nu zijn Cataglyphis mieren groot zat om niet in een druppel te verdrinken, maar als kleinere miersoorten (en dus ook Lasius niger) hetzelfde gedrag zouden vertonen, is dat een hele makkelijke verklaring waarom ze zo snel verdrinken. Ze proberen immers op een vreselijk riskante manier te drinken.
Geen idee waarom ze dat doen, eigenlijk.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Help, mijn mier is verdronken!

Bericht door Mika »

Dat van die 24 uur heb ik eens in 'The Ants" tegengekomen. (Dat is gemakkelijk he!)

Verder telt deze info vooral of enkel voor kleine kolonies...

Bij grotere kolonies gebeurt het frequent dat een werkster onder (suiker)water terecht komt, en voor dat jij dat opmerkt terug bevrijd wordt door haar zussen omdat ze het (suiker)water opdrinken.

Een echte 'coma' zal het natuurlijk niet zijn, eerder een soort van overlevingsstrategie. Op eigen kracht zal een werkster bijna nooit door de waterspiegel heen kunnen breken: ze verliezen dus geen zuurstof doordat ze blijven proberen. Het zal eerder een soort van doelgerichte bewegingsloosheid zijn, zoals die gebeurt wanneer een insekt pas verveld is. Ik dacht wel dat in 'The Ants' vermeld werd dat ook interne processen op een lager pitje gingen staan.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Help, mijn mier is verdronken!

Bericht door Tim »

Mika schreef:Verder telt deze info vooral of enkel voor kleine kolonies...
Helemaal waar, zodra de kolonie groter wordt, wordt ze ook zelfstandiger :)
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
zaphero
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 31 maart 2009
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Help, mijn mier is verdronken!

Bericht door zaphero »

Ik heb een dringende vraag:
Mijn mier was in het honingdauwsurrograat gevallen. Ik had hem eruit gehaald en hij was gelukkig nog niet in coma.
Ik heb hem schoon gedruppeld en weer terug gelegd. Hij was nog wel een beetje zwakjes.
Maar opeens gingen een stuk of 8 mieren om hem heen zitten en aan hem trekken.
Is dit om het te vermoorden of schoon te maken. Het zag er wel heftig uit. De mier zat maar een beetje in elkaar en met zijn pootjes te spartelen.
Ik hoor het graag.
zaphero
Gebruikersavatar
zaphero
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 31 maart 2009
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Help, mijn mier is verdronken!

Bericht door zaphero »

Ik heb het miertje dood op de grond zien liggen. :(
Weten jullie dus waarom ze hem hebben gedood.
zaphero
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Help, mijn mier is verdronken!

Bericht door mn »

Zeker dat dit een mier was van jou kolonie, en niet één van buiten.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Help, mijn mier is verdronken!

Bericht door Mika »

Ik denk ook dat het een vreemde mier is. Bij sommige werksters die je vastneemt en terugzet, komen er heel veel werksters toegelopen, ze herkennen die werksters als 1 van hun, maar ze herkennen ook mijn geur (als kolonievreemd), en hetgeen ze meestal doen is die werkster helemaal schoonlikken, en niet doden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
zaphero
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 31 maart 2009
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Help, mijn mier is verdronken!

Bericht door zaphero »

Ik weet het zeker dat het 1 van mijne is, want er zit namelijk een deksel op mijn formicarium. ;)
Het leek ook eerst op schoonlikken, maar later was er geen leven meer te zien.
zaphero
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Help, mijn mier is verdronken!

Bericht door ProXi »

Dit werkt inderdaad echt goed!
Bij mij waren er 6 mieren verdronken
En ze zijn nu allemaal weer tot leven gekomen/aan het komen :D
Plaats reactie